sunnuntai 24. helmikuuta 2013

Treeniblogi?

Tulikohan tästä nyt treeniblogi? Olen lievästi sanottuna innostunut! Juoksukunto on tällä hetkellä huono, mutta eiköhän se tässä kevään aikana parane. Ensi viikolla otan spinningin ja lenkkeilyn lisäksi kuntosalitreenin mukaan. Sitä rakastan eniten, mutta on varmasti vaikeaa "aloittaa alusta". Ei mitään toivoa, että voisin aloittaa samoilla painoilla kuin silloin kun treenasin aktiivisesti.

Katsotaan aluksi miten menee ja sen perusteella teen itselleni tavoitteen. Esimerkiksi kuinka paljon pitää vuoden loppuun mennessä jaksaa nostaa penkistä.

Tällä viikolla kävin spinningtunnilla (tappoteholla eli olin melkein oksentaa sen jälkeen) ja tänään juoksemassa pikkasen päälle puoli kilsaa jonka jälkeen kävelyllä jäällä, eli sellainen kevyt sunnuntailenkki.

  
 
Luin juuri Avain-lehdestä jutun (en kovin tarkkaa) uusista tablettimuotoisista lääkkeistä, joiden teho ei ole yhtä hyvä kuin esimerkiksi Gilenyan, mutta sehän tarkoittaa sitä että minulla voi siinä vaiheessa kun ne markkinoille tulevat olla mahdollisuus alkaa käyttää tabletteja pistolääkityksen sijaan. Käsittääkseni Gilenyaa annetaan vasta kun Tysabri on jo kokeiltu. Minä en Tysabria tarvitse koska sairauteni ei ole kovin agressiivinen, joten ehkä nämä "tehottomammat" tabletit ovat vaihtoehtoja pistolääkityksen sijaan? Meneppä ja sano, pitää kysyä neurologilta seuraavan kerran kun on aika.

Oletteko te kuulleet näistä uusista tablettimuotoisista lääkkeistä?

4 kommenttia:

  1. Kiitos kivasta blogistasi. Itselläni on myös MS mutta ei ole juuri vaikuttanut liikkumiskykyyn ja siksi rakkaisiin harrastuksiini kuuluu mm. maantiepyöräily. Minulla on käytössä Gilenya. Siirryin käyttämään sitä, koska Copaxone ei tehonnut enää. Tsemppiä juoksuharrastukseen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Olen aina arvostanut liikuntakykyä, nyt vielä enemmän. Onneksi ei itselläkään liikuntakykyyn(pienen tasapainoheittelyn lisäksi) ole vaikuttanut. Tsemppiä tarvitaan kun kunto heikentynyt aivan liian pitkän tauon jälkeen :D Kerro ihmeessä kokemuksiasi Gilenyan käytöstä, kauan olet käyttänyt? Hyvää kevättä/sen odotusta!

      Poista
    2. Olen käyttänyt Gilenyaa noin puolisen vuotta. Alkuun tuli pulssin laskua, hengenahdistusta ja heikkoa oloa mikä oli ymmärrettävää ennen kuin elimistö tottui matalampaan pulssiin. Valkosolut on laskenut mutta lääkkeen toimintahan perustuu juuri siihen. Koska vastustuskyky on heikentynyt, on joutunut puntaroimaan tarkemmin lähdenkö paikkoihin missä on paljon ihmisiä jos ei ole pakko, esim. kaupassa käynnit ruuhka-aikoihin. Tämä on ollut sellainen totutteleminen minulle mutta elämistähän ei voi kuitenkaan lopettaa ja odotan innolla Josh Grobanin konserttia toukokuussa. Aurinkoista kevättä ja hyviä juoksuilmoja!

      Poista
  2. Hei

    minulle alkaa juuri tuo Gilenya, kun mikään muu ei sovi. Betaferon ei vastetta, copaxonelle olen allerginen ja tysabrissa tuli eteen se että olen JVC-positiivinen ja yli 2v käyttänyt niin PMLE riski kasvaa...... No nyt sitten pitäisi kokeille miten tablettien kanssa pärjätään.Toivottavasti hyvin, on muuten hankalaa kun "pahis" oireilua kuitenkin on...Mutta täytyy palata kun olen ottanut tuon lääkkeen käyttöön

    VastaaPoista